Suihkeilla puutokset korjaantuvat nopeasti

Kysyimme suomalaisten nopeasti vitamiininsaannista ja pitoisuuksien mittaamisesta lääkäri Taija Sompilta ja liikuntafysiologi Jani Sompilta.

Kysyimme vitamiinien virallisten saantisuositusten riittävyydestä yleis- ja verisuonikirurgi Taija Sompilta. ”Olen aina ihmetellyt sitä, miten yksi ja sama saantisuositus voisi riittää kaikille, koska ravintoaineiden imeytymiseen vaikuttavat niin monet eri tekijät. Erilaiset tulehdukselliset suolistosairaudet ovat lisääntyneet huomattavasti viime vuosien aikana ja myös runsaasti käytetyt närästyslääkkeet estävät lähes kaikkien ravintoaineiden imeytymistä ruuansulatuskanavassa.”

Mittaamisen tärkeys

Taija Somppi toteaakin, että saantisuositusten sijaan katse pitäisi kääntää todellisiin mittaustuloksiin eli imeytymiseen. Markkinoilla kun on paljon erilaisia vitamiini- ja hivenainevalmisteita, joissa voi olla jopa samassa tabletissa selkeästi toistensa imeytymistä häiritseviä hivenaineita. Imeytyminen on kuitenkin se oleellisin asia, mistä ravintolisien käyttäjän tulisi olla kiinnostunut. ”Vuosi vuodelta ihmiset ovat tiedostaneet asian paremmin ja mittauttavat vitamiini- ja hivenainetasojaan, jolloin selviää nopeasti mahdollisesti käytössä jo olleiden ravintolisien imeytyminen ja teho.”

A-, B12- ja D-vitamiinipuute

Puhuttaessa suomalaisten keskimääräisistä vitamiini- ja hivenainetasoista, Taija Somppi toteaa Amplia Klinikalla mitattujen tulosten olevan hyvin linjassa monien Suomessa julkaistujen tutkimusten kanssa. Mittausten perusteella etenkin A- ja D-vitamiinien pitoisuudet ovat alhaalla, kuten myös B12-vitamiinin ja seleenin arvot. ”Monet potilaistani ovat käyttäneet D- tai B12-vitamiinitabletteja säännöllisesti pitkäänkin, mutta kun on mitattu verestä arvot, niin tulokset ovat olleet monella alhaiset. Purkin etiketin mukaan vahva valmiste ei olekaan imeytynyt oletetulla tavalla, mikä on yllättänyt myös potilaat.” ”Tästä syystä innostuimmekin kokeilemaan Nordic Health™ -vitamiinisuihkeita jo vuosia sitten tilalle, heti niiden markkinoille tulon jälkeen. Suihkeet ovat lunastaneet lupauksensa nopeasta imeytymisestä, minkä huomaavat myös potilaat nopeasti niiden käytön aloitettuaan. Lääkäri Somppi kertoo myös useammasta tapauksesta, jossa potilas on vaihtanut suihkeen takaisin tabletti- tai kapselivalmisteeseen kesken hoitojakson, mikä näkyy nopeasti seurantamittausten tuloksissa. ”Mittausten perusteella nämä suihkeet imeytyvät tehokkaasti suun limakalvolta ja myös niillä ihmisillä, joilla suolisto ei ole kunnossa. Ne sopivat nielemisvaikeuksista kärsivillekin. Monella potilaistamme on todettu alhaiset B12-vitamiinitasot ja he käyttävät Nordic Health™ B12 Boost -suusuihketta ja ovat saaneet sillä korjattua B12-tasonsa verestä nopeasti ja tehokkaasti. Positiivista on, että veressä B12-pitoisuus pysyy suihkeella tasaisena.” ”Myös hoitomyöntyvyys näihin suihkeisiin on hyvä, sillä kun vitamiinija hivenainepuutoksia hoidetaan, osa valmisteista on joka tapauksessa perinteisiä nieltäviä tabletteja tai kapseleita ja niitä on helposti paljon.”

D-vitamiinin riittävä saanti

Keskustelu palaa takaisin D-vitamiinin mittaamiseen verestä ja käytössä oleviin viitearvoihin. Suomessa normaalin pitoisuuden alarajana käytetään arvoa 50 nmol/l (nanomoolia litrassa), mikä kansainvälisten suositusten mukaan on kuitenkin vielä selkeä puutostila, normaalin alarajan ollessa 75 nmol/l. ”Lukuisten maailmalla ja Suomessa tehtyjen tutkimusten perusteella D-vitamiinin pitoisuuden pitäisi kuitenkin olla veressä luokkaa 120–130, jotta kaikki havaitut terveysvaikutukset saataisiin täysimääräisesti hyödynnettyä. Päiväntasaajan seudulla asuvilla luonnonkansoilla elimistö on säätänyt pitoisuuden kiinteästi tasoon 150 nmol/l , joka toimii hyvänä viitearvona meille pohjoisen ihmisille ja on hyvin linjassa julkaistujen tutkimusten kanssa.” Millä D-vitamiinin annoksella reilusti yli sadan lukemiin voi päästä? ”Kaikki riippuu taas siitä imeytymisestä ja valmistemuodosta. Nämä ovat hyvin yksilöllisiä asioita ja siksi se pitoisuuden mittaaminen verestä on ainoa oikea tapa riittävän annoksen säätämiseksi. Näkisin, että D-vitamiinimittaus on tulevaisuudessa vähän kuin hemoglobiinin mittaus ja se tehtäisiin säännöllisesti jo koululaisillekin.”

Liian vähän magnesiumia

Liikuntafysiologi Jani Somppi hoitaa työkseen useita kilpaurheilijoita ja aktiiviliikkujia sekä tietysti ihan tavallisia sohvaperunoitakin. Puhe kääntyy lihaksille ja hermoille tärkeään magnesiumiin ja sen riittämättömään saantiin. ”Ruokavaliomme on yksipuolistunut valtavasti viimeisten vuosikymmenten aikana ja magnesiumia ei enää saada riittävästi ruokavaliosta. Monella on magnesiumin puutos ja kliinisesti suurin osa asiakkaista on hyötynyt magnesiumin käytöstä”, toteaa Jani Somppi. Kehon magnesiumpuutosta ei ole yhtä helppo todentaa kuin esimerkiksi vitamiinipuutoksia. Elimistö pitää veren magnesiumpitoisuuden hyvin tasaisena mahdollisimman pitkään kudosten ja luuston kustannuksella, joten lievän puutoksen havaitsemiseen veren pitoisuusmääritys ei sovi. Riittämätön saanti aiheuttaa mitä erilaisimpia lihas-, hermo- ja jännitystiloja, joihin monesti liittyy kipua. Myös levottomat jalat –oireyhtymä vaivaa monia ja siihenkin magnesiumin on havaittu auttavan. ”Urheilijoita hoitaessa erilaiset lihasvaivat ja –krampit ovat arkipäivää. Nordic Health™ -magnesiumihosuihkeilla näistä vaivoista pääsee nopeasti eroon ja säännöllisesti käytettyinä kramppeja ei edes tule. Osa on ensin epäillyt magnesiumin imeytymistä ihon läpi, mutta ensimmäisen krampin laukaiseminen suihkeella minuutissa-kahdessa, on vakuuttanut epäilijän parhaiten. Magnesiumsuihkeesta on apua palautumiseen sekä lihaskireyden vähentämiseen.”

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Yleistä verkkokaupasta

Verkkokaupan tuotteita myy Luonnonhelma Ky, y-tunnus 0655219-9. Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomen alueella. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja postikulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan pääsääntöisesti internetin välityksellä osoitteesta www.luonnonhelma.fi ostoskorin kautta. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan tilauksen yhteydessä. Verkkokaupassa voidaan maksaa seuraavilla maksutavoilla: Osuuspankki, Nordea, DanskeBank, Tapiola, Aktia, Nooa Säästöpankit, Paikallisosuuspankit, Handelsbanken, SPankki, Ålandsbanken, sekä luottokortit. Maksaminen tapahtuu Paytrail Oy:n sivuston kautta.

Maksut Visa, Visa Electron tai MasterCard-korteilla
Mikäli haluat maksaa Visa, Visa Electron tai MasterCard-korteilla, Luonnonhelma Ky toimii ainoastaan tuotteiden ja palveluiden markkinoijana ja lisäksi toimittaa tuotteet ostajalle. Reklamaatioista vastaa Paytrail Oy.

Paytrail Oy toimii Visa, Visa Electron tai MasterCard-korteilla tehtävissä maksuissa tuotteen myyjänä ja kauppa syntyy asiakkaan ja Paytrail Oy:n välille. Myyjän vastuulla ovat kaikki kauppaan liittyvät velvoitteet. Paytrail Oy on myös maksun saaja.

Paytrail Oy
y-tunnus: 2122839-7
Ohjelmakaari 10
40500 JYVÄSKYLÄ
puh 0207 181830

Verkkopankit
Verkkopankkimaksamiseen liittyvän maksu- ja rahoituspalvelun toteuttaa Paytrail Oy (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oy ostaa maksusuorituksen ja tilittää sen kauppiaalle. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan kuten perinteinen verkkomaksaminenkin.

Toimitustavat ja toimituskulut

Keräämme ja postitamme tuotteita jokaisena arkipäivänä. Postikulut ovat samat paketin koosta riippumatta. Paketit lähtevät meiltä pääsääntöisesti 1-2 arkipäivän sisällä tilauksesta.

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Toimitamme tilaukset Postin pakettina, jota voit seurata lähetystunnuksella, jonka saat tilausvahvistuksen mukana.

Postipaketti - 4,90 eur
Nouto lähimmästä postitoimipisteestä. Kun paketti on saapunut postitoimipaikkaasi, saat siitä Itellalta ilmoituksen. Huomaathan, että Posti ilmoittaa pakettien saapumisista ensisijaisesti vain tekstiviestillä tai sähköpostilla. Paperinen saapumisilmoitus lähetetään vain siinä tapauksessa, jos vastaanottaja ei ole ilmoittanut puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta. On siis tärkeää, että tilatessasi syötät ajantasalla olevat yhteystiedot.

Kotiinkuljetus - 9,90 eur
Paketti toimitetaan kotiovellesi. Tilauksen yhteydessä on tärkeää ilmoittaa puhelinumero, jotta postista voidaan soittaa ja sopia paketin vastaanottoaika. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta, vastaanottajalle lähetetään yhteydenottopyyntöviesti. Paketit jaetaan vastaanottajan osoitteeseen sisälle asti, ulko-oven välittömään läheisyyteen. Suuremmissa kaupungeissa jakelu on mahdollinen arkisin klo 21 asti. Muilla alueilla lähetykset jaetaan perille klo 14 tai 17 mennessä. Palveluun kuuluu yksi jakeluyritys. Jos vastaanottajaa ei tavoiteta osoitteesta, vastaanottajalle jaetaan yhteydenottopyyntökortti.

Nouto liikkeestä – 0,00 eur
Voit noutaa tilauksesi Euran myymälästämme osoitteesta:

Terveyskauppa Luonnonhelma
Satakunnankatu 22
27510 Eura
puh 02 865 1533

Muistathan, että tilaus on noudettavissa vasta, kun olet saanut vahvistuksen siitä, että tilaus on kerätty ja noudettavissa. Lähetämme noutovahvistuksen sekä sähköpostilla, että tekstiviestitse. Yleensä noutotilaukset ovat noudettavissa viimeistään tilausta seuraavana arkipäivänä. Huomaathan, että käsittelemme tilauksia vain arkipäivisin.

Palautusehdot

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia uutta vastaavia, avaamattomia, käyttämättömiä sekä myyntikelpoisia tuotteita. Jos haluat tehdä palautuksen, niin ota yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse tai puhelimitse.

Emme vastaanota palautuksia yli 14 vrk kuluttua toimituksesta. Kun palautus on hyväksytty, rahat palautetaan suoraan tilillesi palautuksen vastaanoton ja käsittelyn jälkeen. Maksutavan ollessa luottokortti, hyvitetään palautus luottokorttilaskullesi.

Jos palautettu tuote ei ole em. uutta vastaavassa kunnossa, ei tuotteen hintaa palauteta. Mahdollinen tuotteen takaisinlähetys tapahtuu asiakkaan kustannuksella.

Ongelmatilanteet kuljetuksessa sekä viallisten tuotteiden osalta: mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä välittömästi asiakaspalveluumme.

Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vioittunut postissa, on tuotteesta tehtävä välittömästi reklamaatio postiin.

Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Luonnonhelma Ky käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.

Jos kauppasopimusta koskevaa mahdollista erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).